ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

نگاهی به ناگفته‌های پرونده آرمان | چرا اجرای حکم قصاص زمان برد؟

  • کد خبر: ۸۹۳۲۵
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
  • ۵
نگاهی به ناگفته‌های پرونده آرمان | چرا اجرای حکم قصاص زمان برد؟
از زمان ارجاع پرونده به واحد اجرای احکام تا اجرای حکم، بیش از هشت ماه زمان برده است که علت این امر نیز اصرار دستگاه قضائی برای برگزاری چندین جلسه ایجاد صلح و سازش بین اولیای دو خانواده بود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ با تقاضای قصاص و عدم گذشت خانواده غزاله شکور، حکم قصاص آرمان عبدالعالی متولد ۱۹ اسفند ۷۴ که از سال ۹۲ در زندان به سر می‌برد، صبح امروز چهارشنبه ۳ آذرماه در زندان رجایی شهر اجرا شد. البته‬ رأی صادره مورد فرجام‌خواهی قرار گرفت و دیوان عالی کشور هم دادنامه رأی صادره را در تاریخ ۳۰ تیرماه ۹۵ ‬تأیید کرد.

با توجه به اینکه محکوم علیه در چند مرحله از رأی صادره تقاضای اعاده دادرسی کرد، دیوانعالی کشور طی ‏دادنامه مورخ ۱۹ بهمن ۹۸‬ با توجه به طرح برخی ابهامات از سوی مشاور دادگاه (امکان حیات غزاله شکور)، رأی صادره را نقض و جهت رسیدگی به شعبه هم عرض دیگری در دادگاه کیفری یک تهران ارجاع داد.

ابهامات مربوط به تمدید مرخصی تحصیلی و تمدید دفترچه درمانی غزاله برای دادگاه برطرف شد

این شعبه پس از طی تمامی تشریفات قانونی و استماع دفاعیات متهم و وکلای مدافع و برگزاری جلسه رسیدگی؛ پس از رفع ابهامات مربوط به تمدید مرخصی تحصیلی و دفترچه درمانی مقتول توسط والدین او، بر اساس دادنامه مورخ اول مهر سال ۹۹‬ نامبرده را به قصاص نفس محکوم کرد.

اما باز وکلای مدافع آرمان اعتراض کردند، که به همین منظور پرونده برای رسیدگی فرجامی به دیوان عالی کشور ارجاع شد که دادنامه صادره مورد تأیید قرار گرفت و پرونده در تاریخ ۱۳ اسفند سال ۹۹‬ به واحد اجرای احکام ارسال شد.

ذکر‬ این‬ نکته‬ مهم‬ است‬ که‬ از زمان ارتکاب قتل (۱۲/‏۱۲/‏۱۳۹۲) تا ارسال پرونده به اجرای احکام (۱۳/‏۱۲/‏۱۳۹۹)، پرونده به مدت ۷ سال تحت رسیدگی دقیق در واحدهای مختلف قضائی قرار داشت و از این رو، تمامی ابعاد موضوع بررسی شده است.

براساس اعلام پزشکی قانونی آرمان از سلامت روان برخوردار بود

در پرونده‌های قتل اگر قاتل بالای ۱۸ سال سن داشته باشد و بگوید که جنون دارم دادگاه او را برای معاینه سلامت روان به پزشکی قانون معرفی می‌کند ولی در پرونده‌هایی که قاتل زیر ۱۸ سال است باید سلامت روانش در پزشکی قانونی محرز شود که در این پرونده هم که قاتل در زمان ارتکاب جرم ۱۷ سال و ۱۱ ماه و ۲۳ روز سن داشته، با وجود این که وی صرفاً ۷ روز از ۱۸ سال کمتر داشته است، اما وفق مقررات و قوانین قضائی موجود، هشت روز بعد از ارتکاب قتل، در تاریخ ۲۰/‏۱۲/‏۱۳۹۲‬ به منظور آزمایش سلامت روانی به پزشکی قانونی معرفی می‌شود.

پزشکی قانونی در تاریخ ۱۷/‏۰۱/‏۱۳۹۳‬ اعلام می‌کند نامبرده در زمان ارتکاب جرم از سلامت کامل روانی برخوردار بوده و بر حرمت اعمال ارتکابی خود آگاهی داشته و علائمی از اختلالات روانی که باعث فقدان کنترل اراده و قوه تمیز او می‌شود، مشاهده نشده است.

مجدداً وضعیت مشارالیه در کمیسیون‌های پزشکی قانونی استان تهران مورد بررسی قرار گرفت که در نتیجه، کمیسیون روانپزشکی در تاریخ ۲۷/‏۰۸/‏۱۳۹۳‬ اعلام کرد هیچ گونه دلیلی بر وجود اختلال روانی که مانع قوه تمیز و تشخیص نام برده باشد، یافت نشده است.

قتل برای قضات محرز شده است

ارتکاب قتل توسط آرمان عبدالعلی در تمامی مراحل رسیدگی برای قضات مربوطه و با توجه به مستندات موجود، احراز شده و از این رو، طرح برخی ادعاها مانند در قید حیات بودن مقتوله و…، به هیچ عنوان وارد نیست؛ نتایج آزمایش‌های دی. ان. ای از آثار خونی کشف شده در منزل متهم، اقرار صریح و مکرر وی مبنی بر کوبیدن سر مقتوله به دستگیره کمد و گوشه تخت و کوبیدن چندین باره میله بارفیکس به سر مقتوله و سپس قرار دادن جسد، داخل کیسه پلاستیکی و چسب زدن به کیسه و انداختن آن در سطل زباله شهرداری، جای هیچ تردیدی برای قضات پرونده مبنی بر ارتکاب این قتل باقی نگذاشته است.

چرا اجرای حکم قصاص طولانی شد؟

از زمان ارجاع پرونده به واحد اجرای احکام تا اجرای حکم، بیش از هشت ماه زمان برده است. علت این امر نیز اسرار دستگاه قضائی برای برگزاری چندین جلسه ایجاد صلح و سازش بین اولیای دو خانواده بود که با این وجود، منتهی به سازش نشد. البته که قصاص حق خانواده اولیای دم است و مانند اعدام نیست که حق حکومت و البته (بر طبق قوانین ذیربط) باشد.

خانواده غزاله بارها نسبت به تأخیر در اجرای حکم اعتراض کردند. از آنجا که متأسفانه مجرم هیچ نشانه‌ای از محل اختفا یا دفن جسد نداده است، احساسات خانواده مقتوله نیز بیش از پیش جریحه دار شده است. با این وجود، خانواده اولیای دم اعلام کرده بودند که در صورت دادن نشانی از محل اختفا یا دفن جسد توسط قاتل، حاضر به اعلام گذشت هستند که متأسفانه محکوم علیه، از این امر خودداری کرد.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک پیشنهاد حقوقی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
0
0
سلام
یه پیشنهاد حقوقی
آیا اعدامی ها می توانند اعضای بدن خود را اهدا کنند؟
یا مثلا با بخشیدن یک کلیه و یک بیضه و ... از اعدام نجات پیدا کنند.
کاش از نظر فقهی یه بررسی بشود. با اهدای عضو می شه جان دیگران را نجات داد.
یا اینکه افراد اعدامی را به بیمارستان منتقل کنند و اعضای بدنشان را با رضایت خودشان اهدا کنند.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
سلام دوست عزیز بیشتر افرادی که منتظر قصاص یا اعدام هستند این پیشنهاد و میدن ولی نه برای کمک یا ثواب اهدا فقط برای کاهش درد فیزیکی اعدام ، بخاطر همین مورد قبول واقع نمیشه ، مثلا یه جانی مثل آرمان که بعد تجاوز مرتکب قتل شده انصاف هست که متوجه مرگش نشه ؟
قیصر
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
0
1
به هیچ عنوان اگرجای جسدهم میگفت حتمأ اعدامش میکردن مادرغزاله گفت اگرهم بگه مجازات آرمان جای خودش منظوراینه یه پله میایم پایین که وقت بیشتری بهش میدیم اعدام جای خودش خواهدبود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
1
0
پدر غزاله بعد از اعدام آرمان گفت ، انتقام گرفتم ، اگه خود غزاله هم بود انتقام میگرفت
کاملا مشخصه که یه خانواده خشن و انتقام جو هستن
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
تو جای اونا بودی چیکار میکردی ؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->